Bornholms Slægts- og Lokalhistoriske Forening

Bestyrelsensbog, klik på overskriften så åbner den

Anetræet

Anetræet produceres af redaktøren, ansvarshavende redaktør er altid den siddende formand, som også til hvert blad skriver et formands indlæg.

Bladet produceres typisk fra 8 til 24 sider pr gang, I januar/februar nr. bringes altid indkaldelsen til generalforsamlingen som tillæg til bladet. I juli/august nr. bringes vinterens program.

Deadline på Anetræet er på følgende datoer: 1. jan. - 1. apr. - 1. jul. - 1. okt.

Trykning af Anetræet: 

Når Anetræet er færdig hos redaktøren og formand og klar til trykning sendes til den til trykning i PDF format, dette gøres ved i Word at exportere bladet som XPS/PDF format og i næste skærmbillede vælges PDF som filtype og hvor filen gemmes. Pt. bruger foreningen Fannikke til at trykke bladet Anetræet.

De skal bruge følgende oplysninger til trykning af Anetræet: Antal blade, farve på papiret, foldet og hæftet i a5 format samt tryk skal være i farve eller sort/hvit, vi bruger pt. farvetryk. hvis tillæg med bladet bedes det lagt ind i midtten så det kan hæftes i bladet.

 

 

Anetræet til Hjemmesiden: Når bladet er klar i redaktionen lægges bladet op af webmastern på hjemmesiden og det sendes ud til alle de medlemmer som er tilmeldt på hjemmesiden mere om dette på hjemmeside sektionen. husk at få vedhæftet evt tillæg til Anetræet pdf filen så det kun er en fil der lægges på hjemmesiden.

Anetræet - udsendelse


Anetræet sendes både elektronisk og fysisk med posten til medlemmerne.

Den trykte udgave frankeres med den gældende portotakst i forhold til bestemmelsesstedet (udland og indland) samt adresselabel bag på bladet evt. i kuvert

Den elektroniske udgave lægges på hjemmesiden og et link sendes til alle de medlemmer som er tilmeldt elektronisk blad fra acymalings liste Anetræet.

Bestyrelsens - arbejdsopgaver
Stilling Arbejdsopgaver 
Formand

 Tegner foreningen ud af til 

 Deltager i forskellig adhoc opgaver

 Sidder som reprensentant for BSLF i Danske slægtsforskere

 På valg ulige år

Næstformand

 Program

 Deltager i forskellig adhoc opgaver

Kasserer

 Kassererens arbejde:Som kasserer i BSLF skal du føre foreningens daglige regnskab.Det daglige regnskab består af:- at betale regninger- at opkræve kontingenter- at rykke for manglende indbetalinger af kontingenter- at bogføre regninger og kontingenter- at sende opgørelser halvårligt til Danske Slægtsforskere- at varetage salget af bøger og harddiske- at sørge for labels og frimærker/kuverter til pakning af medlemsbladet

Deltage i forskellig adhoc opgaver.

På valg lige år

Sekretær

 Referater og tager sig af alt indkommende elektronisk post, Opbevare foreningen   referater. Deltager i forskellig adhoc opgaver

1. best medlem

 Deltager i bestyrelsesarbejde og løser forskellige bestyrelsesopgaver

 Deltager i forskellig adhoc opgaver

2. best medlem

 Deltager i bestyrelsesarbejde og løser forskellige bestyrelsesopgaver

 Deltager i forskellig adhoc opgaver

3. best medlem

 Deltager i bestyrelsesarbejde og løser forskellige bestyrelsesopgaver

 Deltager i forskellig adhoc opgaver

1. suppleant  Kan indgå i bestyrelsesarbejde og deltage i adhoc opgaver og indtræde i bestyrelsen   hvis og såfremt et bestyrelsesmedlem er forhindret i at møde eller er stoppet i utide.
2. supplenat  Kan indgå i bestyrelsesarbejde og deltage i adhoc opgaver og indtræde i bestyrelsen   hvis og såfremt et bestyrelsesmedlem er forhindret i at møde eller er stoppet i utide.
Revisor  Kontrollere kasserens reviderede regnskab og bilag, samt medvirker til årsrenskabet   med sin underskrift
Revisor suppleant  Er supplenat for revisoren og indtræder i hans sted ved forfald af enhver art
  Arbejdsopgaver uden for bestyrelsen
Webmaster  Sørger for hjemmesiden og alle plugins kører og holder hjemmeside sikkerheds   opdateret, Tager måneligt backup samt ved større ændringer af hjemmesiden
Redaktør  Søger for 4 årlige eksemplare af Anetræet, Foreningen stille bærebar og officepakke til   rådighed for redaktøren 
Kaffe ansvarlig  Sørger for kaffe og andre drikkevare til arrangementerne samt småkager, Sørger   samtidigt for indkøb af den fornødende mængde forbrugsvare til dette i samarbejde med   kassereren
Bestyrelsen - Valgår

Valg af Bestyrelsesmedlemmer:

På lige årstal er der valg til følgende:

Tonni Jørgensen - Kasserer

Fie Ellebye- Sekretær

Sissel Kofoed Marcher - Bestyrelsesmedlem

Henning Wismann - 2. Suppeant

Revisor og Revisorsuppleant

Erling Vagn Andersen - Revisor

Chanette Ellebye - Revisorsuppleant


På ulige årstal er der valg til følgende

Hans Ressel - Formand

Elo Jacobsen - Næstformand

Jørgen Elleby - Bestyrelsesmedlem

Palle Pedersen - Bestyrelsesmedlem

Erik Hørringsen - Suppleant

Revisor og Revisorsuppleant

Erling Vagn Andersen - Revisor

Chanette Ellebye - Revisorsuppleant

Blomster - Bårebuketter

Blomster og bårebuketter gives i ad hoc. efter samråd i bestyrelsen, evt. ved e-mail forespørgsel til alle i bestyrelsen,
bestyrelsesmedlemmet som varetager opgaven finder egnet blomsterhandel og bestiller det aftalte.
Lotte Blomster i Rønne, skal kun have følgende e-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. så sender de regningen husk: navn på vedkommende på regningen så kassereren kan se hvem der har fået blomster.
Blomsterbuketter: 300,00 kr.
Bårebuketter: 300,00 kr.

Hjemmesiden

Webmasteren ligger inde med kopier af div. login til hjemmesiden samt opbevare disse forsvarligt

Hjemmesiden består pt. af Joomla cms system hvor der er tilkøbt div. moduler og componenter

Joomla systemet er gratis at bruge 

alle Compunenter og Moduler skal også beskrives her

Julearrangement: 

BSLF Julehygge

2023: skønnes at ca. 40 personer deltog i arrangement. Der var dækket til 48 personer

1. Bestille lokale
2. Annoncere
3. Kringle, bestilles, betales, afhentes (Bager Jensen)
     a. 1 stk. med rosiner
     b. 1 stk. uden rosiner
4. Bolsjer med logo omdeles på bordene
5. Quiz, spørgsmål laves og kopieres
a. Kuglepenne eller blyanter til udfyldning af quizskema
b. 1. – 2. og 3. præmie, holdes adskilt fra Bankopræmier
6. Sange, vælges, klargøres til projektion
7. Foredragsholder, ca. 45 min. Findes og bestilles
8. Bankospil, 5 spil
     a. Gaver til bankospil, skal være indkøbt og pakket med mærkning: 1 rækker, 2. rækker og fuld plade
     b. Uddeling af 2 bankoplader pr. mand (umiddelbart inden bankospillet)
     c. Omdeling af dækbrikker
     d. Præmier stilles frem, så det tydeligt fremgår hvad der skal udleveres
     e. Præmieuddeler
     f. Bankostyrer, opråber
     g. Ekstrapræmier, kattetunger. Udløses af?
9. Juledekorationer
10. Videooptager med en optagestyrer
11. En projektstyrer, uddeling af opgaver og styring af edb samt sige goddag og afslutte.
12. Borddækning, duge i ruller, kopper, servietter, sidetallerkner. 2 ud af 3 bordrækker dækkes op, svarende til 48 deltagere. Den sidste bordrække, med plads til 24 personer holdes i reserve.
13. Kaffe
     a. Antal kander kaffe
     b. Antal kander med kogt vand til te
     c. Tebreve
     d. Krus
     e. Servietter
     f. Småkager, pebernødder
     g. Kaffefløde
     h. Sukker
     i. Rørepinde

Køreplan:
a. Opstilling ved bestyrelsen, ca. 1 time før start af arrangement
b. Tjek af teknik, efter behov.
c. Velkomst
d. Sang
e. Foredrag
f. Quiz
g. Kaffe
h. Bankospil
i. God jul og på gensyn
j. Oprydning
k. Opsamling. Er der noget som bør ændres til næste gang?
a. Mangler
b. Gode ideer
c. Der bør udnævnes en af bestyrelsen til at samle op på indlæg

Tidsplan:
13.00 Bestyrelsen mødes for at arrangere
14.00 Start af arrangement
16.00 Forventet slut
16.30 Forventet slut på oprydning

Bemærk:
 Lokale bestilles af Arrangements koordinatoren fra 13.00 – 17.00


Martriel

Se næste afsnit for vejledning hvis ja i vejledning i brug


 Materiel:  Type/Navn   Placering   Købs dato   Udfaset dato   Vejledning i brug   Bemærkninger 
 Projecktor




Ø-arkivet
 Lærred




Ø-arkivet














 Kamera
 Hos Elo

nej
 Video  Cannon  Hos Palle

ikke endnu Til videostreamning af foredrag
Stream Box
 Hos Palle

ikke endnu Til videostreamning af foredrag
Redaktør pc  Lenovo  Hos redaktøren

nej Hos redaktøren + Taske
Sommerfrokost

Deltagere som inviteres: 

Bestyrelsen + påhæng
Æresmedlemmer af foreningen
Redaktøren

Forventet antal gæster max: 30 personer

Tid og sted:

Aftales på bestyrelsesmødet sidst på foråret

Praktiske opgaver:

Hvem tager sig af at bestille mad:

1. Duge
2. Tallerkner
3. Bestik
4. Tatøj/serveringbestik
5. Glas
6. Kopper
7. Servietter
8. Bordpynt
9. Spand til brugt bestik for opvask (eller anden emballage, eller viskestykker for opvask på stedet)
10. Spand til brugte tallerkner (eller anden emballage, eller viskestykker til opvask på stedet)
11. Affaldsspand eller pose
12. Øl, vand og vin samt postevand
13. Te og kaffe
14. Slik/chokolade
15. Toilet og køkken til rengøring af returfade mv.
16. Viskestykker

Aftaler om afhentning af telt og borde – bænke

1.Borde og stole til antal gæster
2. Borde til mad mv.
3. Bil og trailer

Mandskab til opsætning af telt, herunder aftale om tid og sted

Kontrol af at stænger er på plads, skudt helt sammen
1. Målebånd
2. Spænderem og bolsjehammer /gummihammer

Husk:
1. Bolsjehammer / gummihammer
2. Klaphammer til Pløkke
3. Reb til forankring mod vind
4. Korte bindinger er kun til samling af gavltrekant og gavlvæg (ophængning af gavle med døre)
5. Standardbinder anvendes til resterende samlinger over rør
Drikkevarer til mandskab


Nedtagning og pakning af telt samt borde og stole, herunder tilbagelevering
Bil og trailer
Mandskab
Drikkevarer til mandskab

Æresmedlemmer

”Kriterier for udnævnelse af æresmedlem i BSLF”Som æresmedlem kan udnævnes en person der gennem sit virke og engagement over en længere årrække har gjort en særlig indsats til gavn for Bornholms Slægts- og Lokalhistoriske Forening og dennes medlemmer.Det kan være på baggrund af en stor og særlig indsats ved f.eks. :- At have udvist en længerevarende interesse for foreningens liv.- At være eller have været en markant personlighed i BSLF.- På værdig vis have repræsenteret foreningen.- Ved sin indsats at have sat sig spor i foreningens historie.- At have udført et enestående frivilligt arbejde i foreningen.Indstilling af personer til æresmedlem skal altid ske til bestyrelsen, som suverænt afgør om den enkelte er berettiget til at bære prædikatet æresmedlem.

Hæderen/udnævnelsen foretages på førstkommende generalforsamling.En person der er blevet udnævnt til æresmedlem af foreningen tilbydes og inviteres til foreningens årlige generalforsamling.

Som æresmedlem opnår man et særligt diplom, der bekræfter udnævnelsen, en fysisk gave og en buket blomster ved udnævnelsen.

Æresmedlemmer er fritaget for at betale kontingent.

Hvis en person, der er udnævnt som æresmedlem, skulle udvise foragt eller fremsætte en eller anden nedsættende eller krænkende beskyldning vedrørende BSLF vil dette blive behandlet i bestyrelsen. Bestyrelsen kan i dette tilfælde suverænt afgøre om prædikatet æresmedlem skal fratages personen.

Således vedtaget på generalforsamlingen i marts 2016

Årets Medlem

Vejledning omkring årets medlemmer

”Kriterier for udnævnelse af årets medlem i BSLF”Som årets medlem kan udnævnes en person der gennem sit virke og engagement over en længere årrække har gjort en særlig indsats til gavn for Bornholms Slægts- og Lokalhistoriske Forening og dennes medlemmer.Det kan være på baggrund af en stor og særlig indsats ved f.eks. :- At have udvist en længerevarende interesse for foreningens liv.- At være eller have været en markant personlighed i BSLF.- På værdig vis have repræsenteret foreningen.- Ved sin indsats at have sat sig spor i foreningens historie.- At have udført et enestående frivilligt arbejde i foreningen.Indstilling af personer til årets medlem skal altid ske til bestyrelsen, som suverænt afgør om den enkelte er berettiget til at bære prædikatet årets medlem.

Hæderen/udnævnelsen foretages på førstkommende generalforsamling.En person der er blevet udnævnt til årets medlem af foreningen tilbydes og inviteres til foreningens årlige generalforsamling.

Som årets medlem opnår man et særligt diplom, der bekræfter udnævnelsen, en fysisk gave og en buket blomster ved udnævnelsen.

Hvis en person, der er udnævnt som årets medlem, skulle udvise foragt eller fremsætte en eller anden nedsættende eller krænkende beskyldning vedrørende BSLF vil dette blive behandlet i bestyrelsen. Bestyrelsen kan i dette tilfælde suverænt afgøre om prædikatet årets medlem skal fratages personen.

Således vedtaget på generalforsamlingen i marts 2016